Hoe staat het met uw online reputatie?

Online Reputatie Management

Internet heeft veel veranderd in de markt. We weten allemaal dat vindbaar zijn op internet en het hebben van een mooi verzorgde website belangrijk is. Niet alleen goed vindbaar zijn, maar vooral wat er te vinden is over uw bedrijf blijkt steeds belangrijker. Hoe pakt u dat nu aan?

Wat kan ik hier als ondernemer mee?
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het belangrijk om het koopgedrag van consumenten te doorgronden. Winkels staan onder druk en het winkelbezoek daalt door toenemende webshops die in rap tempo steeds meer marktaandeel veroveren. In deze veranderende markt kopen consumenten op een totaal andere manier dan voorheen. Gelukkig wordt er lang niet alleen maar online gekocht!

59% van de klantreizen start online
Op Frankwatching.com is onlangs een onderzoek naar koopgedrag gepubliceerd. Tijdens het onderzoek zijn de consumer journeys van 4.000 respondenten in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat maar liefst 59 procent van alle klantreizen in Nederland online begint. In totaal komt meer dan de helft van het bezoek in fysieke winkels voort vanuit een online verkenning. Gemiddeld wordt vervolgens in 40 procent van de gevallen online gekocht en 60 procent in een fysieke winkel.

Niet alleen voor winkeliers
Voor dienstverlenende bedrijven zoals bouwbedrijven, schilders, verzekeringskantoren en adviseurs, ligt dit percentage zelfs nog hoger. Voordat een offerte wordt ondertekend zoekt zelfs meer dan 70% eerst op de ervaringen van het bedrijf.

Een goed advies is nog altijd goud waard

Het blijkt dat we advies in een fysieke winkel nog altijd op prijs stellen, maar we verkennen blijkbaar het liefst eerst online om in te schatten wat voor spreekwoordelijk vlees we in de kuip hebben. De website bestuderen en even googelen om te lezen hoe de ervaringen van anderen zijn. Google speelt hier mooi op in. De “mijn bedrijf pagina” van Google is een verzameling van bedrijfsgegevens waar veel op gezocht wordt. Zoals u op het voorbeeld van Bos bedden Nieuwleusen kunt zien, zijn contact- en adresgegevens, openingstijden overzichtelijk verzameld. Google toont hier de eigen “Google reviews” evenals de reviews van de door Google erkende betrouwbare partijen.

Reviews zijn steeds meer de mond-tot-mondreclame van deze tijd en helpen enorm om te kijken hoe het er aan toe gaat wat betreft advisering en klantbehandeling. Google laat eigen reviews zien in de Google mijn bedrijf pagina, maar ook beoordelingen van de door Google goedgekeurde partijen worden daar weergegeven. Consumenten worden slimmer en verdiepen zich maar wat graag in de ervaringen van anderen en gaan niet meer alleen af op het verhaal van de verkoper in een winkel.

Dit is precies de reden waarom uw online reputatie zo belangrijk is. De beste manier is niet te wedden op één paard. Ga uw online reputatie versterken op meerdere plekken en zorg daarbij voor een goede vertegenwoordiging. De basis is een landingspagina bij een externe partij met een widget op uw eigen site die daarnaar verwijst. Verder doet u er verstandig aan om ook bij Google zelf en bijvoorbeeld op Facebook beoordelingen te verzamelen.

Het is dan ook geen punt van discussie meer.
Het is belangrijk om een goede online reputatie op te bouwen, maar hoe doet u dat zonder er zeeën aan tijd aan kwijt te zijn?

Online Reputatie Management Systeem

De 5-sterrenspecialist heeft software ontwikkeld waarmee u op een gemakkelijke manier uw online reputatie kunt managen. Met de 5-sterrengroeipromotor is er een unieke softwarematige oplossing in de markt. Door klanten te bedanken voor de aankoop gaat u op basis van aftersales uw klanten benaderen. Niet “schooien” om een vragenlijst in te vullen, maar gewoon een bedankje aan uw klant zorgt voor een heel andere beleving. U bedankt uw klant en laat hem of haar weten dat u er blij mee bent dat ze voor u hebben gekozen. Vanuit dat perspectief vragen we alleen hoe groot de kans is dat ze u aanbevelen en of er in de toekomst wellicht iets kan zijn wat u anders zou kunnen doen, waardoor u de klant nog fijner kunt helpen. Hierdoor is gemiddeld 64.7% bereid om een mening te delen. Vanuit deze feedback kunt u leren en etaleren.

Leren
Onze software is zo slim dat u op een overzichtelijke manier kunt zien of de tevredenheid van uw klanten verandert. Blijft het gelijk, neemt dit toe of wellicht af? En wanneer er veranderingen plaats vinden, waar komt dit dan door? Uw eigen klanten zijn uw beste adviseurs en ze kosten niets. Wat denkt u dat er gaat gebeuren wanneer u iets doet met tips welke uw klanten u geven?

Etaleren
Uw tevreden klanten zijn uw beste reclame. Iedere ondernemer weet dat mond-tot-mondreclame de meest waardevolle reclame is. Als u die stelling ook deelt, zou het vreemd zijn als u daar niet nog meer van wil hebben. Door te leren, kunt u beter etaleren en slimme ondernemers gaan hier pro actief mee om. Wanneer u ons Online Reputatie Management Systeem gebruikt zult u merken dat u met weinig moeite een zeer goede online reputatie op bouwt. Laat uw organisatie groeien door het verhaal van uw klanten.

Sociaal Betrokken ondernemen

Als erkend 5-sterrenspecialist kunt u benadrukken dat u als sociaal betrokken ondernemer het belangrijk vindt om te weten wat er bij uw klanten speelt en hoe uw klanten uw hulp en advies hebben ervaren. U straalt uit dat u de mening van uw klant erg op prijs stelt en dat u dit dagelijks mee neemt om uw dienstverlening nog aangenamer te maken. Door deze manier van ondernemen en uw klanten hun ervaring te laten delen, steunt u automatisch het KWF omdat we voor iedere beoordeling een donatie doen. Zo investeren we samen in een optimale samenwerking.

Bij een erkend 5-sterrenspecialst kunt u rekenen op:

* Goed Advies * Vakmanschap * Kwaliteit * Service * Garantie

Over 5-sterrenspeciailst

De 5-sterrenspecialist helpt de lokale ondernemer aan een betere online reputatie waarbij u zich kunt onderscheiden als sociaal betrokken ondernemer. We keuren en zien toe op de echtheid van klantbeoordelingen en gebruiken deze als kennisbron om service gerichtheid te stimuleren en klantbehandeling waar mogelijk te verbeteren. Met ons platform bieden wij onze erkende 5-sterrenspecialisten het juiste podium om ervaring van hun klanten te delen; op basis van NPS wordt een wereldwijd erkende klanttevredenheid- en loyaliteitsscore gemeten. Hoe hoger deze score, hoe meer tevreden en loyaal hun klanten zijn. Een aangesloten ondernemer dient een minimale NPS-norm van 45 te behalen om het keurmerk ‘erkend 5-sterrenspecialist’ te mogen voeren. Hiermee hebben we een maatstaf in het leven geroepen voor het servicegehalte van een organisatie waardoor de consument weet dat hij of zij kan rekenen op uitstekende klantbehandeling.

Samen het verschil maken

Steeds meer ondernemers conformeren zich aan onze 5-sterke punten. Samen maken we ons hard voor een betere servicegerichtheid. Wilt u ook sociaal betrokken ondernemen en u onderscheiden op de manier hoe u voor uw klanten klaar staat?

Sluit u dan ook aan als 5-sterrenspecialist!