modernisering consumentenbescherming
Per 28 mei 2022 is de wetgeving voor het verzamelen van reviews aangepast.
Reviews zijn de moderne mond- tot-mondreclame en worden steeds belangrijker voor ondernemers. Nepreviews verstoren het beeld voor de consument en daarom is de nieuwe wetgeving hiervoor per 28 mei van kracht. De Wet handhaving consumentenbescherming en de Prijzenwet is aangepast wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels en legt een aantal verplichtingen op aan bedrijven die reviews verzamelen en publiceren. Het plaatsen van neprecensies was al verboden, maar wordt nu nog explicieter in regelgeving benoemd. Daarnaast moeten bedrijven openheid geven over hun beleid rond recensies.
Dankzij deze wetgeving ontstaat er een realistisch en betrouwbaar beeld over hoe je klanten jouw service en dienstverlening ervaren. De consument heeft hierdoor de zekerheid dat wat er in de beoordelingen te lezen is, op waarheid berust en geschreven is door echte klanten. Dit heeft positieve gevolgen voor de omzet. Wanneer een consument overweegt om jouw winkel te bezoeken of een van jouw producten of diensten aan te schaffen, is de kans groot dat de eerste oriëntatie op het internet plaatsvindt. Met echte en betrouwbare reviews kan je jezelf onderscheiden. De consument zal namelijk eerder kiezen voor een bedrijf waarover veel positieve ervaringen gedeeld worden. Dit maakt het belang van echte reviews alleen maar groter.
Belangrijkste gevolgen voor jou als ondernemer:
- Inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen;
- Informatieplicht op je site over hoe je omgaat met reviews;
- Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen;
(Doe je dit wel, dan is dit een verboden handelspraktijk. ACM en AFM gaan hierop handhaven) - Je mag de consument geen beloning of voordeel geven voor het achterlaten van een review;
- Aangeven dat je gecontroleerd hebt dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft of de dienst heeft gebruikt.
*Alle regels kun je ook terugvinden op de website van de KVK