modernisering consumentenbescherming

Per 28 mei 2022 is de wetgeving voor het verzamelen van reviews aangepast.

Reviews zijn de moderne mond- tot-mondreclame en worden steeds belangrijker voor ondernemers. Nepreviews verstoren het beeld voor de consument en daarom is de nieuwe wetgeving hiervoor per 28 mei van kracht. De Wet handhaving consumentenbescherming en de Prijzenwet is aangepast wat betreft betere handhaving en modernisering van de regels en legt een aantal verplichtingen op aan bedrijven die reviews verzamelen en publiceren. Het plaatsen van neprecensies was al verboden, maar wordt nu nog explicieter in regelgeving benoemd. Daarnaast moeten bedrijven openheid geven over hun beleid rond recensies.

Dankzij deze wetgeving ontstaat er een realistisch en betrouwbaar beeld over hoe je klanten jouw service en dienstverlening ervaren. De consument heeft hierdoor de zekerheid dat wat er in de beoordelingen te lezen is, op waarheid berust en geschreven is door echte klanten. Dit heeft positieve gevolgen voor de omzet. Wanneer een consument overweegt om jouw winkel te bezoeken of een van jouw producten of diensten aan te schaffen, is de kans groot dat de eerste oriëntatie op het internet plaatsvindt. Met echte en betrouwbare reviews kan je jezelf onderscheiden. De consument zal namelijk eerder kiezen voor een bedrijf waarover veel positieve ervaringen gedeeld worden. Dit maakt het belang van echte reviews alleen maar groter.

Belangrijkste gevolgen voor jou als ondernemer:

  • Inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen;
  • Informatieplicht op je site over hoe je omgaat met reviews;
  • Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen;
    (Doe je dit wel, dan is dit een verboden handelspraktijk. ACM en AFM gaan hierop handhaven)
  • Je mag de consument geen beloning of voordeel geven voor het achterlaten van een review;
  • Aangeven dat je gecontroleerd hebt dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft of de dienst heeft gebruikt.
*Alle regels kun je ook terugvinden op de website van de KVK

Hoe moet je reviews correct verzamelen?

Door de nieuwe wetgeving moet je er zorg voor dragen dat je reviewpolicy op orde is. Doe je dat niet, risceer je een boete die wel kan oplopen tot 4% van jouw omzet. Gelukkig hoef je als klant van 5-sterrenspecialist niet veel te doen. Om het gemakkelijk te maken hebben we een voorbeeld gemaakt waarmee je aan de slag kunt.

Wanneer je ons reviewplatform gebruikt al dan niet in combinatie met de Google- en Facebookplug-in heb je in de basis je reviewbeleid op orde omdat wij al duidelijk hebben aangegeven wat ons beleid is en wat onze richtlijnen zijn tegen “nepreviews”

Het enige wat je in dit geval nog moet regelen, is het plaatsen van ons keurmerk of widget en op je site vermelden wat jouw review policy is. De widget kun je terug vinden in het dashboard van je online omgeving.

Handleiding:
Simpel gezegd moet je op je website een je een linkje maken met de naam “Review Policy” De beste plek is in de footer zodat deze altijd in beeld is. Je laat het woord “Review Policy” naar een landingspagina linken en vermeld op die pagina de onderstaande tekst met het logo van het keurmerk 5-sterrenspecialist.
(je zou daar ook de widget kunnen vermelden i.p.v. het logo)

Voor het verzamelen van reviews gebruiken wij de software van 5-sterrenspecialist en conformeren wij ons aan de richtlijnen van het onafhankelijke platform. Alleen klanten die daadwerkelijk een product gekocht hebben of een service-ervaring gehad hebben, worden uitgenodigd om een review te geven via 5-sterrenspecialist. Het volledige overzicht van de richtlijnen van het onafhankelijke platform van 5-sterrenspecialist kun je via deze link terugvinden https://www.5sterrenspecialist.nl/richtlijnen-voor-klantbeoordelingen

Hulp Nodig
Wanneer je nog vragen of als je meer hulp nodig hebt. Neem dan even contact op met jouw persoonlijke Online Reputatie Manager.

We staan graag voor je klaar!

Bij een erkend 5-sterrenspecialist kun je rekenen op:

* Goed Advies * Vakmanschap * Kwaliteit * Service * Garantie

Over 5-sterrenspecialist

5-sterrenspecialist helpt de lokale ondernemer aan een betere online reputatie waarbij je jezelf kunt onderscheiden als sociaal betrokken ondernemer. We keuren en zien toe op de echtheid van klantbeoordelingen en gebruiken deze als kennisbron om service gerichtheid te stimuleren en klantbehandeling waar mogelijk te verbeteren. Met ons platform bieden wij onze erkende 5-sterrenspecialisten het juiste podium om ervaring van hun klanten te delen; op basis van NPS wordt een wereldwijd erkende klanttevredenheid- en loyaliteitsscore gemeten. Hoe hoger deze score, hoe meer tevreden en loyaal hun klanten zijn. Een aangesloten ondernemer dient een minimale NPS-norm van 45 te behalen om het keurmerk ‘erkend 5-sterrenspecialist’ te mogen voeren. Hiermee hebben we een maatstaf in het leven geroepen voor het servicegehalte van een organisatie waardoor de consument weet dat hij of zij kan rekenen op uitstekende klantbehandeling.

Samen het verschil maken

Steeds meer ondernemers conformeren zich aan onze 5-sterke punten. Samen maken we ons hard voor een betere servicegerichtheid en betrouwbare reviews. Wil jij ook sociaal betrokken ondernemen en je onderscheiden op de manier hoe je voor jouwklanten klaar staat?

Sluit je dan ook aan als 5-sterrenspecialist!