Hoe staat het met uw online reputatie?

Een slechte review, wat nu?

Wanneer u een slechte review krijgt, is dat erg vervelend. Toch hoeft u daar niet om te treuren. Er zijn namelijk een paar voordelen:

*Een overzicht met alleen maar positieve beoordelingen is minder geloofwaardig omdat iedereen wel weet dat het onmogelijk is om het voor iedereen goed te doen. Een paar negatieve recensies helpen mee om de goede recensies geloofwaardiger te maken. Dus echt negatief is het nooit, wat er ook gezegd wordt. Mensen die onredelijk zijn, uiten zich ook onredelijk en daar kijken wij nuchtere Nederlanders gelukkig wel doorheen.

*Een negatieve beoordeling geeft u de kans om te laten zien hoe u omgaat met kritiek. Veel mensen hechten daar waarde aan. Wanneer u op een goede manier een reactie plaatst zet u iets negatiefs om tot iets positiefs. En daarbij, wanneer je een klacht goed oplost, heb je vaak een klant voor het leven.

Hebt u echt alleen maar goede beoordelingen dan kunt u daar gerust trots op zijn. Echter moet u beseffen dat het een kwestie van tijd is dat u een slechte beoordeling krijgt. Graag leggen we u op deze pagina uit hoe u daar het beste mee om kunt gaan.

Hoe gaat u om met een negatieve beoordeling.

Wanneer u een negatieve beoordeling krijgt, ontvangt u via onze software, de 5-sterrengroeipromotor, een melding zodat u op de hoogte bent wanneer er iemand niet tevreden is.

Het is sterk aan te bevelen om op de negatieve beoordeling zo snel mogelijk een reactie te plaatsen. De auteur krijgt dan een reactie en weet dat u er mee bezig bent. Tevens kunt u openbaar laten zien hoe u omgaat met kritiek. Het is dan ook belangrijk om “slim te reageren”

Wanneer u daarna persoonlijk contact opneemt met de klant, hebt u de meeste kans om het op te lossen. Het oplossen van een klacht levert vaak de beste ambassadeurs op. Een negatieve beoordeling is dus een mooie kans om veel positieve mond-tot-mondreclame te krijgen.

Hoe Werkt het

U kunt alleen een reactie plaatsen wanneer u als hoofdgebruiker bent ingelogd. Wanneer u bent ingelogd, ziet u rechts boven in uw dashboard, naast uw naam het menu staan. Wanneer u het menu open klikt, ziet u de keuze “naar uw bedrijfspagina”. Bij iedere beoordeling hebt u nu de mogelijkheid om een reactie te plaatsen, de klant een mail te sturen of een herbeoordeling aan te vragen.

Plaats een reactie
Wij adviseren om eerst een reactie te plaatsen en daarna pas contact met uw klant op te nemen. Denk goed na over de inhoud van uw reactie. Niet alleen de klant, maar iedereen kan zien hoe u reageert. Wilt u reageren op uw beoordeling? Klik dan op “plaats een reactie”.

Stuur een mail
Wilt u liever niet openbaar reageren, maar rechtstreeks naar de klant per mail? Klik dan op “stuur een mail”.

Herbeoordeling aanvragen
Wanneer u de ontevredenheid hebt kunnen wegnemen, kunt u een herbeoordeling aanvragen. Wanneer uw klant bereid is om deze in te vullen, vervalt de originele beoordeling en wordt alleen de nieuwe getoond. Wilt u een herbeoordeling aanvragen? Klik dan op “herbeoordeling aanvragen”.

Tip en voorbeeldteksten

Het is belangrijk om “slim te reageren” op een negatieve beoordeling. Een reactie is openbaar te lezen en uw kant krijgt een mail met uw reactie. Bedank een klant voor de genomen moeite om u te beoordelen. Ga geen discussie aan en zorg er voor dat de negatieve uiting in uw voordeel gaat werken. Wanneer een klant gelijk heeft, laat dat gewoon blijken. Is een klant onredelijk, pak het ook dan slim aan. Hieronder twee voorbeelden:

Klant heeft gelijk:

“Geachte heer de Groot, via deze weg willen we u bedanken dat u de moeite hebt genomen om ons te beoordelen. Het is jammer dat u ons geen betere beoordeling hebt kunnen geven, maar ook wanneer u niet tevreden bent, zijn we blij als u dat laat weten. Het is ook begrijpelijk dat u niet tevreden bent en ook wij vinden het vervelend dat het niet in een keer goed is gegaan. We zullen nog even contact met u op nemen om u te helpen in de hoop dat u daarna weer helemaal tevreden kunt zijn.”

Klant is onredelijk:

“Geachte heer de Groot, via deze weg willen we u bedanken dat u de moeite hebt genomen om ons te beoordelen. Het is jammer dat u ons geen betere beoordeling hebt kunnen geven, maar natuurlijk respecteren we uw mening. We kunnen ons niet vinden in uw kant van het verhaal, maar dat neemt niet weg dat we het vervelend vinden dat u niet tevreden bent. We zullen nogmaals contact met u opnemen om te kijken of we iets kunnen bedenken zodat u weer een glimlacht op uw gezicht kunt krijgen.

Bij een erkend 5-sterrenspecialst kunt u rekenen op:

* Goed Advies * Vakmanschap * Kwaliteit * Service * Garantie

Hulp nodig?

De 5-sterrenspecialist helpt de lokale ondernemer aan een betere online reputatie waarbij u zich kunt onderscheiden als sociaal betrokken ondernemer. Vindt u het lastig om zelf een goede reactie te plaatsen, wilt u even sparren of hebt u andere vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met uw online reputatie manager. We helpen u graag!